کنترل ضعیف دیابت در کودکان با خطر بالایی برای عوارض ناشی از COVID-19 و مرگ مرتبط است

21مارس 2021- بر اساس مطالعه ارائه شده درکنفرانس سالانه انجمن غدد درون ریزENDO 2021، در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 با کنترل قند خون ضعیف، خطر عوارض ناشی از COVID-19 و مرگ، 10 برابر بیشتر از بیماران دیابتی با قند خون بخوبی کنترل شده است.

دکتر Manish Raisingani، نویسنده ی ارشد این مقاله از دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس، گفت: این مطالعه نشان می دهد که در حال حاضر کنترل قند خون کودکان دیابتی بیش از هر زمان دیگری مهم است. باید به كودكان مبتلا به دیابت نوع 1 و خانواده های آنها كمك كنیم تا در مورد ایمنی حضور در مدرسه و انجام سایر فعالیت های حضوری در طی این بیماری همه گیر، انتخاب بهتری داشته باشند.

برخی از داده ها حاکی از آن است که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عوارض COVID-19 و مرگ باشند، اما تحقیقات محدودی در مورد کودکان انجام شده است. دکتر Raisingani، با استفاده از یک پایگاه داده بین المللی که داده های پرونده الکترونیکی پزشکی در زمان واقعی را جمع آوری می کند، داده های مربوط به کودکان زیر 18 سال را تجزیه و تحلیل کرد. محققان اطلاعات مربوط به حدود 2000 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 و COVID-19 و همچنین بیش از 300 هزار کودک مبتلا به COVID-19 که به دیابت نوع 1 مبتلا نبودند، را بررسی کردند.

این مطالعه سطح هموگلوبینA1c ، را در کودکان دیابتی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.هموگلوبین A1c، یک آزمایش خون ساده است که میانگین قند خون فرد را در سه ماه گذشته اندازه گیری می کند و آزمایش اصلی برای کمک به افراد بمنظور آگاهی از میزان کنترل بیماری دیابت آنها است. سطوح بالاتر A1c با عوارض دیابت مرتبط است. هدف بیشتر افراد دیابتی سطحA1c  ، 7 درصد یا کمتر است.

 دکتر Raisingani، دریافت که خطر عوارض COVID-19 در کودکانی که سطح A1c آنها بالاتر از 9٪ است، در مقایسه با کودکانی که سطح A1c آنها کمتر از 7٪ است( دیابت کنترل شده )، 10 برابر بیشتر می باشد. كودكان مبتلا به دیابت نوع 1 و COVID-19 در مقایسه با كودكان مبتلا به  COVID-19  بدون دیابت نوع 1 ، بیشتر در معرض مرگ، نیاز به لوله گذاری داخل تراشه برای كمك به تنفس، ایجاد ذات الریه یا شوك سپتیك بودند.

دکتر Raisingani، گفت: بسیاری از والدین کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 این سوال را دارند که آیا فرستادن فرزندشان به مدرسه در طی شیوع بیماری COVID-19 بی خطر است؟ یافته های ما نشان می دهد که اگر سطح A1c آنها بالا باشد، بهتر است آنها از طریق مدرسه ی مجازی به تحصیل خود ادامه دهند، اما اگر هموگلوبین A1c آنها 7٪ یا کمتر باشد، خطر آنها مانند سایر کودکان بدون دیابت نوع 1 است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-poor-diabetes-children-tied-high.html